Het was een hele hoop volk bijeen, daar in onze refter op de Groenkouter. Ze kwamen ditmaal niet enkel om te leren. Ze kwamen eten!

Een gezond ontbijt aanbieden is misschien een goed begin van de dag. We weten dat veel mensen en dan vooral jongeren dat ontbijt overslaan. En als ze dan iets eten, is het vaak fastfood, zoetigheid, snoep, chips en nog meer van die dingen die eerder bij een tv-avond horen dan bij een ontbijt.

We hadden dus geheel andere dingen in de aanbieding: bruin en wit brood (bruin is gezonder), yoghourt in alle kleuren en smaken, appelen en appelsienen, bananen, koekjes, toastjes, chocolademelk, koffie, melk, vruchtensapjes allerhande. Een kleurrijk aanbod!

Ook was er worst, kaas, boter…

Ondanks de grote massa volk was het toch gezellig en vrij rustig. Eten doet zwijgen! En er werd flink gebikt. De leerlingen zouden hun energie hard nodig hebben voor het verder verloop van de projectdag 2014.

Rond 10 u werd de hele bende in groepen verdeeld. De groepen waren niet homogeen. Er werden leerlingen van allerlei richtingen en klassen bijeen gezet. Dat zorgt voor ‘hernieuwde’ of nieuwe kennismakingen. We leren elkaar kennen. Meisjes, jongens, KVVV, Nijverheid…het werd allemaal in één groep gezet.

Vijf leerkrachten hadden leuke en verrassende worshops of – zo je wilt – spelletjes georganiseerd. Er was een spel rond ‘beleefdheid, respect en etiquette’ door juffrouw Marina. Bij het woord ‘etiquette’ haalden de leerlingen het etiketje van hun jas of trui tevoorschijn! Maar etiquette is iets geheel anders.

Grappig was het fluiten na de beschuiten, als ik het zo dichterlijk mag uitdrukken. Een spel over ‘wat is het gezondste?’. De kruimels vlogen in het rond.

In een laboratorium mocht iedereen dingen in proefbuisjes gieten. De leraar zorgde voor de ingrediënten. Hij leerde ons over verzadigde en onverzadigde vetten. Op het einde, toen de proef zo schitterend aan het lukken was, stootte een jongedame alles omver. Jammer! Maar niet getreurd.

Er is nog een spel met een bord, teerlingen en spannende babbels: het babbelspel. Hier zorgde juffrouw Emma voor. Nu de leerlingen mochten babbelen, ging het iets moeizamer. Het gaat vlotter als het niet mag.

Tenslotte was er een grappig spel met lopen, rennen, kruipen, wringen en een geheugenkaartenspel; in de kleine turnzaal. Het was inmiddels etenstijd.

Na de middag leefden de leerlingen zich uit in het enorme zwembad van de Rozebroeken. Een fijne dag, prima georganiseerd, waarvoor proficiat, beste organisatoren!