Mijn studiekeuze – 1ste en 2de jaar
Onderwijs Loopbaan Begeleiding (OLB)
Visie: We begeleiden onze leerlingen en ouders stap voor stap bij het maken van bewuste keuzes.
Het accent ligt op het ontwikkelen van talenten, niet op het behalen van procenten.
Kwartaal 1 (september tot herfstvakantie) | Kwartaal 2 (herfstvakantie tot kerstvakantie) | Kwartaal 3 (kerstvakantie tot paasvakantie) | Kwartaal 4 (paasvakantie tot einde schooljaar) |
– Talenten en interesses ontwikkelen in samenwerking met Atheneum Gentbrugge en Tuinbouwschool Melle | – Talenten en interesses ontwikkelen in samenwerking met Atheneum Gentbrugge en Tuinbouwschool Melle |
– Talenten en interesses ontwikkelen in samenwerking met Atheneum
Gentbrugge en Tuinbouwschool Melle – lessenreeks over leren kiezen – lessenreeks over structuur secundair onderwijs (I-like test, getuigenissen leerlingen 3de graad, bezoek aan JC …) | – Talenten en interesses ontwikkelen in samenwerking met Atheneum Gentbrugge en Tuinbouwschool Melle |
– ouders: uitleggen wat de leerlingen gaan doen over talentverkenning en studiekeuze dit schooljaar (infomarkt september) | – oudercontact: reflectie op gemaakte keuze in het 1de jaar en vooruitblik op de lessen over studiekeuze voor de leerlingen | – oudercontact: verslag over de afgelopen lessenreeks: waar liggen de talenten en interesses van de leerling. Wat is een voorlopige keuze naar het 2de jaar? | – oudercontact: studiekeuze voor 2de jaar bevestigen |
Kwartaal 1 (september tot herfstvakantie) | Kwartaal 2 (herfstvakantie tot kerstvakantie) | Kwartaal 3 (kerstvakantie tot paasvakantie) | Kwartaal 4 (paasvakantie tot einde schooljaar) |
– Start werken rond talenten |
– lessenreeks rond talenten en beroepen |
– lessenreeks over leren kiezen – lessenreeks over structuur secundair onderwijs (I-like test, getuigenissen leerlingen 3de graad, bezoek aan JC …) | – lessenreeks over domeinen in het secundair |
– ouders: uitleggen wat de leerlingen gaan doen over talentverkenning en studiekeuze dit schooljaar (infomarkt september) | – oudercontact: uitleggen wat de leerlingen leerden over talenten + talenten van ouders verzamelen (voorbereiden van ouders in de klas) |
– ouders: ouders in de klas over de eigen talenten – oudercontact: bespreken structuur secundair onderwijs en het belang van leren kiezen volgens talenten | – oudercontact: talentenverslag van het eigen kind wordt besproken, wat doet het kind volgend schooljaar? |
Kwartaal 1 (september tot herfstvakantie) | Kwartaal 2 (herfstvakantie tot kerstvakantie) | Kwartaal 3 (kerstvakantie tot paasvakantie) | Kwartaal 4 (paasvakantie tot einde schooljaar) |
– werken rond talenten – einde kwartaal: reflectie (klastitularis en leerling) op de gemaakte keuze in het 2de jaar | – spreekoefening over gewenst beroep | – bezoek aan Het Beroepenhuis – lessenreeks over structuur secundair onderwijs (I-like test, getuigenissen leerlingen 3de graad, …) |
– lessenreeks over keuzes maken – bespreken (klastitularis en leerling) van de keuze naar het 3de jaar |
– oudercontact: reflectie op gemaakte keuze in het 2de jaar en vooruitblik op de lessen over studiekeuze voor de leerlingen | – oudercontact: verslag over de afgelopen lessenreeks: waar liggen de talenten en interesses van de leerling. Wat is een voorlopige keuze naar het 3de jaar? | – oudercontact: studiekeuze voor 3de jaar bevestigen |
“De school werkt samen met de provincie Oost-Vlaanderen en Het Beroepenhuis vzw om het OLB-beleid steeds te optimaliseren.”