22
mei
2021

Breaking: Tectura wint de titel ‘Meest innovatieve school van Vlaanderen 2021’!

by admin | no comments | Schoolactiviteiten 2020-2021

In opdracht van het bedrijf Renotec werkten onze vier Tecturascholen de voorbije maanden aan het innovatievraagstuk: hoe kunnen we de luchtkwaliteit in onze gebouwen verbeteren? Op 1 mei hielden onze leerlingen een ongelooflijk straffe pitch over hun resultaten en de ontwikkelde prototypes voor een prominente jury met Lieven Scheire, Anthony Liekens, Hetty Helsmoortel en de CEO van Accent Anouk Lagae. Zaterdag 22 mei kwam dan eindelijk de verlossing: op het Techniekfestival riep Accent Tectura uit als ultieme winnaar van de Innovatiecampuswedstrijd 2021!

Innovatiecampuswedstrijd…een reflectie!

Waarom schreven we ons zich in voor de Innovatiecampus? 

4 technische scholen van GO! scholengroep Gent bundelen vanaf 1 september 2021 de krachten onder de vlag Tectura. We delen immers dezelfde uitdagingen en dromen voor technisch onderwijs. Samen kunnen we een breed, eigentijds aanbod aan studierichtingen aanbieden aan jongeren en hen nog meer aan de slag laten gaan in innovatieve projecten. We delen kennis en vaardigheden over de 4 scholen heen en ook materialen en infrastructuur. Zo stomen we jongeren helemaal klaar om met de juiste mindset (oplossingsgericht, ondernemend, creatief, in team), knowhow en skills verdere studies aan te vatten of een job te vinden. Toen we de oproep van de Innovatiecampus lazen, zagen we dit als het ultieme Tectura-pilootproject. We schreven ons dan ook meteen in!

De Accent Innovatiecampuswedstrijd wil technische beroepen en STEM-profielen in the spotlight plaatsen. Wat is volgens ons de reden dat technische STEM-richtingen minder vaak worden gekozen? 

We zien hierin gelukkig een (licht) positieve evolutie, zeker wanneer je de STEM-richtingen bekijkt in de volledige breedte van het studieaanbod (doorstroom, dubbel, arbeidsmarkt). Twee factoren verdienen continue aandacht:

  • We missen nog wat girlpower in onze STEM-richtingen! Dus komaan ladies, schrijf je in!
  • STEM-richtingen in technisch onderwijs komen tegemoet aan een waaier aan capaciteiten & talenten: van de conceptuele (be)denker tot de concrete doener. Dat technisch onderwijs enkel betekent dat je letterlijk de handen uit de mouwen steekt, is een misvatting. Met Tectura zetten we sterk in op onderzoekend leren en design thinking. Zo hebben we ook de opdracht van Renotec aangepakt: probleemstelling – ontwerpen, oplossingen zoeken – maken, uitvoeren – in gebruik nemen, testen – evalueren. Dat is technisch onderwijs van de toekomst.

Op welke manier is het project interessant gebleken voor onze leerlingen? 

Deelnemen aan het project was een uitgelezen kans om leerlingen te laten proeven van onze nieuwe Tecturakoers. Het was mooi om te zien dat de schooloverstijgende samenwerking ook echt werkt: leerlingen overstegen ook zichzelf. Samenwerking is sowieso een leerrijk proces waarbij leerlingen zowel leren van elkaar op cognitief als sociaal vlak. De insteek van de Innovatiecampus, namelijk een levensecht bedrijfsvraagstuk, daagde onze leerlingen uit en heeft hun capaciteit om via onderzoekend leren complexe problemen aan te pakken, echt versterkt. We zijn heel blij dat we van Accent die kans hebben gekregen en dat we hierin ook extra steun kregen van Provincie Oost-Vlaanderen.

Hoe was het om zo’n project uit te werken in coronatijden? Vonden de leerlingen het fijn om te doen, of was het eerder een extra opgave? 

Projectmatig werken blijft voor onze scholen een belangrijke pijler. Ook in coronatijden blijven we daarop inzetten. Een project uitvoeren binnen de Accent Innovatiecampuswedstrijd met een mogelijke hoofdprijs in het verschiet was natuurlijk een extra motivatie voor onze leerlingen. Je zag hen ook groeien doorheen het project: ook de gretigheid en de goesting om creatieve oplossingen te bedenken én de uiteindelijke fierheid over het resultaat dat ze aan de jury mochten tonen. Natuurlijk was samenwerken in coronatijden (en dan nog over meerdere scholen heen) een extra uitdaging, maar een waar onze jongeren dankzij digitale platformen snel hun weg in vonden. Binnen onze Tecturascholen krijgen leerlingen een heel stevige basis mee wat betreft kwaliteitszorg en veiligheid, toch wel belangrijk in technisch onderwijs. We zetten bv. in op kwaliteitsstandaarden als VCA-attestering. Coronaveilig werken aan projecten ging voor onze leerlingen dan ook heel vlot.

Hoe hebben we de ondersteuning van Henk Rijckaert en Fluxlab ervaren?

We zijn zo blij met de boodschap en steun van Henk Rijckaert! Hij verkondigt op zijn heel eigen geanimeerde manier waar wij achter de schermen al een tijdje mee bezig zijn: dat STEM-onderwijs draait om het technisch proces van denken, doen en bijsturen, kennis en vaardigheden aanwenden, reflecteren (op zichzelf, de groep en de realisatie) en voortdurend verbeteren. Natuurlijk is het een extra boost dat Henk een BV is, bovendien eentje met een enorm fijne persoonlijkheid en aanstekelijk enthousiasme, die zich om deze missie en onze jongeren echt bekommert. Hij bleek een enorme bron van inspiratie en motivatie voor onze leerlingen.

En dan was er ook Fluxlab: een toffe en zeer competente bende creatieve projectwizards die onze jongeren hebben uitgedaagd in hun denkproces. Ze moedigden hen ook aan om creatieve ideeën af te toetsen tegenover haalbaarheid, commercialiteit, enz.

Wat zijn de verdere plannen in het kader van de Innovatiecampus? 

Nog voor de voorstelling van het project aan de jury waren zowel leerlingen als begeleiders al druk in de weer om hun realisatie aan te passen en te verbeteren. Dat heb je nu eenmaal met een team vol wereldverbeteraars, doorzetters en perfectionisten. De uitdaging rond ventilatie -hot topic in coronatijden- blijft hen motiveren en uitdagen. Wie weet komt er in de toekomst naast een prototype ook een commercieel product uit dit project?

En dan zijn er nog die andere grootse plannen van onze scholen: de Innovatiecampus was de eerste echte samenwerking van het Tectura-netwerk. Dat we met Tectura meteen de hoofdprijs binnengehaald hebben en dus ook de titel van meest innovatieve school van Vlaanderen, heeft ons enorm gesterkt in onze overtuiging dat the spirit en drive van Tectura the way forward is voor onze vier technische scholen. Meer zelfs: vanaf 1 september zullen alle 4 scholen ‘Tectura’ ook officieel en met veel trots opnemen in hun naam: Tectura Gent-centrum, Tectura Merelbeke, Tectura Groenkouter en Tectura Tuinbouwschool Melle. Zo zie je maar dat deelnemen aan de Accent Innovatiecampuswedstrijd grote gevolgen kan hebben. Een waarschuwing voor de kandidaten van volgend jaar!

Zouden we volgend jaar opnieuw enthousiast deelnemen aan de Innovatiecampuswedstrijd?

Zonder enige twijfel: JA!